Mijn eerste week in Ghana!

28 augustus 2018

Gisteren een week geleden stapte ik op Schiphol het vliegtuig in om te beginnen aan dit avontuur!

Na een goede vlucht was het dan zover: mijn eerste stappen op Afrikaanse bodem! De klamme lucht en bijzondere geur kwamen me direct tegemoet. Nadat ik binnen mijn koffers had terug gevonden liep ik het vliegveld uit, klaar om alle taxichauffeurs af te weren en de taxichauffeur die voor mij geregeld was te vinden :)

Na een heerlijk nachtje in Accra stond mij weer een lange dag reizen te wachten. Eerst een binnenlandse vlucht, daarna werd ik in Tamale opgehaald door de teamleider van Project Share. Vanwege het Offerfeest was het erg druk in de stad, mijn ogen wisten niet waar ze moesten kijken! Nadat we in Tamale nog een aantal dingen geregeld en gekocht hadden (hier moeten de meeste dingen gekocht worden omdat ik Gushegu zelf weinig beschikbaar is) begonnen we aan onze autotocht. Deze drukke stad uitrijdend, soms over een goede weg, soms door het water, kwamen we uiteindelijk in het donker aan bij mijn nieuwe thuis voor de komende 6 maanden: Gushegu!

Deze eerste week bestond voornamelijk uit het ontmoeten van heel veel nieuwe mensen. Het is hier normaal dat een nieuweling door anderen wordt voorgesteld, dus ik ben al langs veel mensen geweest om voorgesteld te worden door een van de teamleden van Project  Share.

Ook heb ik mijn eerste rondjes door Gushegu gefietst. En ook al is Gushegu vele malen kleiner dan Tamale, het is toch echt wel even zoeken naar de juiste weg en de dingen die je nodig hebt in een van de mini shops die er zijn.

Mijn eerste treden in het ziekenhuis hier vond ik ook heel bijzonder! Ik heb er al een kleine rondleiding gehad, mij verbazend over vrouwen die gewoon overal random op de grond liggen.

Afgelopen vrijdag ben ik een dag mee geweest met een aantal andere studenten die verantwoordelijk zijn voor een andere tak van het moeder-kind onderzoek. Dit was ook een ware belevenis! Een uur op de motorbike naar een afgelegen plek voor een outreach. Wat is het bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven, lastig om daar echt woorden aan te geven... Daar zit je dan in een hutje, allemaal vrouwen en kinderen om je heen, vragen te stellen over zwangerschap en bevalling om op deze manier hun perspectief hierop zo goed mogelijk te begrijpen. Naast dat het een ware belevenis was vond ik het ook heel fijn om een beetje mee te kunnen kijken hoe je deze interviews het beste aanpakt.

Hieronder een kleine indruk van het dorpje waar we vrijdag waren:

DSC05134

Na de interviews moest er een foto met alle vrouwen gemaakt worden :)

DSC05145

Inmiddels heb ik er al mijn eerste weekje in Ghana op zitten. Ik vond het afgelopen week jammer dat ik de mensen hier niet in hun eigen taal kan begroeten, dus ik ben heel blij dat ik gisteren mijn eerste taalles heb gehad!  Hier in Gushegu wordt het meest Dagbani gesproken, dus ik ga een poging wagen :)

Terugkijkend op de reis en de eerste week hier ben ik erg dankbaar! Wat is het allemaal goed gegaan en wat voel ik me eigenlijk al snel thuis binnen deze cultuur waarin alles (!) anders is!

Ik moet zeggen dat ik juist de cultuur hier heel interessant en verbazingwekkend vind. Alleen al aangaande de rol van de vrouw, het sociale aspect en hiërarchie binnen stammen. Ik zie er naar uit hier in de komende 6 maanden steeds meer van te gaan begrijpen :)

Ik krijg komende periode nog de tijd om meer van de cultuur en de taal te leren en daarna ga ik echt beginnen aan mijn eigen onderzoek! Ik hou jullie op de hoogte!

DSC05128

1. Gertine:
    28 augustus 2018
    Wat fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen daar! En fijn dat ze je goed begeleiden en dat je de taal gaat leren! Echt leuk om zo mee te kunnen lezen! Heel veel succes de komende maanden
  2. Toos de Visser:
    28 augustus 2018
    Zo te zien is het een islamitische bevolking, hè Roos? Wat een wonderlijk iets, zo hop in een totaal andere wereld!
  3. Erna:
    31 augustus 2018
    Hee lieve luus,

Heerlijk om je verhaal te lezen. Jij bent aan het genieten. Blijf dat doen! Ik geniet met je mee..
    Dikke knuffel