Welkom op mijn reisblog!

23 juli 2018

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

Ongeveer een half jaar geleden ontstond het idee om (voordat ik in mei 2019 aan mijn coschappen hoop te beginnen) voor een periode van 28 weken naar Ghana te gaan voor mijn wetenschapsstage. De wetenschapsstage is een verplicht onderdeel in de Masterfase van de studie Geneeskunde welke geheel gericht is op het doen van onderzoek.

Deze buitenlandse stage kwam op mijn pad en direct was ik enthousiast! Wat is er leuker voor iemand die én in tropengeneeskunde én in verloskunde is geïnteresseerd dan een stage die zich richt op deze twee domeinen?

Want wat ga ik nu eigenlijk precies doen in Ghana?

In Gushegu in Ghana is Project Share Ghana gevestigd. Dit is een door het christelijk geloof gedreven organisatie met drie speerpunten: gezondheid, landbouw en onderwijs. De visie van Project Share is dat ieder mens een recht van God heeft om levensomstandigheden te verbeteren, zowel op geestelijk als lichamelijk vlak. Deze organisatie ziet het als hun rol om de lokale bevolking te helpen om toegang te krijgen tot deze mogelijkheden. Daarna willen ze de mensen stimuleren hun opgedane kennis weer te delen met anderen. Bij deze visie wil ik mij geheel aansluiten!

En het zal jullie vast niks verbazen dat ik me natuurlijk ga bezighouden met het speerpunt ‘gezondheid’. Het doel van Project Share is dat er in de nabije toekomst een moeder-kind kliniek wordt gebouwd in Gushegu om de moeder- en kindersterfte in te perken. Voordat dit plan verwezenlijkt kan worden moet eerst onderzoek worden gedaan, want hoe kijkt de lokale bevolking eigenlijk tegen zwangerschap en de daaropvolgende bevalling aan? En hoe is de huidige situatie in het dichtstbijzijnde ziekenhuis?

Daarom zal ik in de 28 weken dat ik in Gushegu zal verblijven naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gaan om voornamelijk in gesprek te gaan met het medisch personeel. Zo hopen we te ontdekken wat zij positief en wat zij negatief vinden aan de huidige zorg die in dat ziekenhuis wordt geleverd rondom zwangerschap en bevalling. Alleen wanneer we dit weten kan de moeder-kind kliniek straks op z’n best aansluiten op de huidige zorg in dat ziekenhuis.

Inmiddels heb ik mijn bachelor gehaald, is mijn onderzoeksvoorstel goedgekeurd door de universiteit en heb ik mijn vliegtickets geboekt! Ik ben er nu dus echt bijna klaar voor: 20 augustus is het zover!

Ik wil u vragen mee te bidden voor dit project: voor het team ter plaatse, voor de studenten die zich nu in Ghana al op andere aspecten van het onderzoek richten, voor mij en zeker ook voor de lokale bevolking? Het is mijn grootste wens  dat we door alle praktische hulp heen iets uit mogen stralen van wie Jezus is!

Ook ben ik nog steeds op zoek naar mensen die mij willen sponsoren. Weet dat u niet alleen mij daarmee helpt, maar voornamelijk de bevolking in Noord-Ghana, want het verbeteren van hun omstandigheden is ons uiteindelijke doel!

Wilt u mij persoonlijk financieel steunen? Dan mag u geld overmaken naar NL36RABO0375190848 t.n.v. L.J. Remijn t.b.v. ‘Moeder-kind onderzoek Ghana’.

Ook kunt u Project Share Ghana overall steunen, dan wordt het geld gebruikt voor de onderzoekskosten van de stichting. Dit kan via de rekening van Project Share Ghana NL83RABO0152556281 t.b.v. ‘Project moeder en kind’.

1. Reislogger:
    23 juli 2018
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!